Thursday, August 19, 2010

13 Ramadhan 1431H

N3 kali ni mmg panjang... mengimbau kenangan... hmmmm....Dah masuk hari ke-13 kita berpuasa... ada peristiwa yg berlaku pada 13 Ramdhan tahun lepas. Ya... aku telah melahirkan Muhammad Ayzaf Bin Nor Azlan!!! Rasa mcm baru jer..



Masih teringat2 masa tu dh hari ke-12 posa...aku masih lg penuh posa walau tengah sarat....masa buka posa hari ke12 tu aku dah rasa semacam jer...tp aku buat biasa jer...lps abih makan semua, lama sikit aku dh agak dah ni tanda2 nk bersalin ni...aku dok tengok jam jer nk kira kekerapan sakit tu..nampak nyer berulang & timing lebih kurang jer..aku tau dah...jantung aku dh debak-debuk2 ni... aku bgtau asben... mcm biasa (ini anak yg ke-4 ok...) asben aku yg dok kalut... so apa lg siap2 la nk ke spital.. tp aku soh asben tunggu dulu.. bg sakit tu lebih kerap & lagi kuat.. pasal kalo boleh bila aku smpi kt spital aku boleh masuk labour room terus.. aku tak mo masuk wad & tunggu kt wad tahan sakit...

sblm pegi aku salam mak mertua aku minta ampun dr dia..bergenang air mata dia...anak2 aku dah excited... aku peluk cium depa 3org..aku bgtau esok dtg tengok adik.. mak plak aku tipon masa on the way ke spital..mak cakap esok dia mai tepen..pastu aku sms kt adik2 aku..cik tam & cik tih..ekceli cik tih ni baru jer bersalin 2 hari sebelum tu...dpt baby boy..

Dah register kt Labor Room Hospital Taiping, sakit dh tambah kuat, lebih kerap & lebih lama...aku dh agak dah masa staff nurse check dia kata dh buka 5-6cm..so aku boleh masuk ke ke labor room terus..lgpun ini kelahiran ke-4..takut bersalin cepat...sbb dah terer...cewahhh


Sblm ditolak masuk ke labor room aku jumpa asben dulu..aku salam minta izin, minta ampun & maaf dr dia..muka dia pun dh satu macam aku tengok.. panjang pulak aku merapu ni....hehehe....sambung lagi...bila dh baring atas katil bersalin tu..mcm biasa kena bukak "semua pakaian" ganti dgn uniform pink..then kena pasang dgn toco & ultrasound probe dr CTG..masa ni contraction dh makin kuat, makin kerap, makin panjang & makin menyiksakan...masa ni aku hanya berdoa & terus berdoa.. supaya dgn kesakitan ni gugur segala dosa2 yg telah aku lakukan..aku redha dgn rasa sakit ini..


.........tiba masanya aku rasa nk meneran..masa tu aku panggil staff nurse yg ada lalu lalang kt situ..aku kata rasa nk teran...dia check & panggil staff yg lain..dia kata dh buka penuh..so berdasarkan pengalaman yg ada, aku teran sekuat tenaga yg aku mampu..aku pun x mau lama2..biar cepat!! aku teran2 lg & blurpp keluar lah makhluk Allah yg dinanti2kan..Alhamdullah!!! tu yg keluar dr mulut aku..masa tu aku rasa lega sgt2!! Allah saja yg tahu... depa angkat baby & sua kt aku tanya.."laki ke pompuan??"... aku nampak nonet.hehe...lelaki!!


ok settle lah..pastu tiba time nk keluar kan uri.. staff nurse kata ada problem..uri lekat!! Ya Allah!! Doktor dtg & cuba keluar kan.. masa doktor seluk sakit jugak la.. dia stop & bgtau aku yg dia kena seluk lebih dalam lagi utk keluarkan uri tu..so aku kena tolak ke OT (operation theater) sbb aku perlu dibius.. on the way ke OT depa bawak asben aku masuk jumpa aku dulu kot2 aku ada pesanan (yg terakhir??).. Lan pun masa tu tak tau apa2 rupanyer..so aku bgtau la tadak apa..uri tertinggal kt dalam....dia cuma bgtau aku sabar byk2....ouchh!!!


so masa kt dlm OT agak lama aku kena tunggu doktor dtg... disebabkan ni anak yg ke 4, aku sakit batu merian... ada yg panggil "rengat".. aku sekali lg menanggung sakit yg amat sgt..cepat la doktor ni..darah pun makin byk keluar...bila doktor dh datang.. pakar bius akan bius aku dulu..utk separuh badan saja le pasal last aku makan masa berbuka tadi..tak cukup 6 jam perut kosong utk fully bius. tak kisah lah..dia cucuk di tulang belakang.. bila dh bius aku dh x rasa sakit dh..aku try angkat kaki aku tak boleh..aku cubit2 peha pun tak rasa apa..then doktor & staff2 nya mula menjalankan kerja dorang..masa tu aku rasa nk lena jer...pastu tau2 dh siap.. masa tu badan aku mmg terketaq2 satu badan...menggigil sangat2..sejuk gila2!! aku dibawak ke bawah warming unit dulu bg temperature badan aku ok... dh ok sikit aku pun ditolak keluar...


nak masuk wad dah!! masa ni depa tolak baby Ayzaf sekali dlm baby cot. on the way ke wad, stop kt pintu wad.. masa tu Lan ada tunggu utk jumpa kami sekejap...esok nk jumpa kena tunggu pukul 12.30tgh hari...
so dh selesai.. kena duduk wad.. baby staff nurse jaga pasal aku masih dlm bius.. lebih kurang 6 jam baru ok.. esok pagi nya aku dh ok.. baby Ayzaf depa tolak dekat katil aku utk aku susukan...


so a new day, a new life & a new journey utk Ayzaf sayang...bonda doakan segala yg terbaik utk Ayzaf dunia & akhirat..
Insyaallah..

No comments:

Post a Comment

ada nk kata apa2..sila lah....